Your browser (Internet Explorer 7 or lower) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.

X

Songs from the second floor
Live Track Cinema
tarief: €8,00

Drama humor Muziek

Live Track Cinema is een initiatief van KASKcinema, Democrazy en Film Fest Gent, waarin pop- en rockmuzikanten uitgenodigd worden om beeld en muziek op een creatieve manier samen te brengen. Geen typische concert- of filmbeleving, maar audio-visueel op scherp waardoor muziek én film een extra dimensie krijgen. Voor de komende editie van Live Track Cinema zal de band Hi Hawaii de soundtrack voor Roy Andersson’s ‘Songs from the second Floor’ onder handen nemen en nieuw leven inblazen.

Hi Hawaii is het Brussels ExperimentalFizzPopExplosionduo van muzikale veelvraten Jens Bouttery (drums, keys, vocals) en Lennart Heyndels (bas, keys, vocals). Ze surfen op hun multi-linguïstische muzikaliteit van free jazz tot moderne klassiek, popmuziek, theater- en filmmuziek. De kern van Hi Hawaii draait om catchy popsongs, meezingbare drum-bass-synth-sing-a-longs, met daaromheen een hoop aan ongebreidelde improvisaties en wilde solo’s. Hun teksten bevatten een goeie portie zelf-spot, absurdisme en liefde voor de underdog.

Roy Andersson’s ‘Songs from the Second Floor’ is doorspekt van tragikomiek, ironie en een ode aan het menselijke falen – Hi Hawaii

Met internationaal gelauwerde filmtitels als ‘You, the living’, ‘Songs from the Second Floor’ en ‘A Pigeon Sat on a Branch, Reflecting on Existence’, wordt Roy Anderssonwel vaker de Zweedse grootmeester van het droefkomische absurdisme genoemd. Anderssons camera registreert al achttien jaar bewegingloos desolate keukens, slaapkamers, bars en gangen vol gesloten deuren. Zijn kleurenpalet is miserabel groen, grijs en crème.

In ‘Songs from the Second Floor’ (2000) maakt Andersson een gestileerde, geabstraheerde vorm van de dagelijkse banale werkelijkheid door een reeks personages (vooral oudere mannen, met bleke, uitgestreken gelaten) te laten opdraven in los naast elkaar geplaatste scènes. Ze hebben het niet makkelijk in een absurde, eenzame wereld waarin alles koopwaar is geworden.

Het absurdisme doet soms denken aan Monty Python of Jiskefet, maar dan veel ernstiger, consequenter en verontrustender. Via zijn poëtische filmtaal, weerspiegelt Roy Andersson een stevige vorm van maatschappijkritiek: er is duidelijk is goed mis met de wereld. Economisch, maar vooral ook moreel.

In 2000 werd de film bekroond met de juryprijs op Filmfestival van Cannes.

Data & locaties

  • 3 december 2018: KASKcinema, Gent
  • 10 december 2018: The Roxy Theatre, Koersel
  • 14 december 2018: Cinema ZED, Leuven